Beste Scaldisliefhebber,

Vanwege het coronavirus kunnen de van 9 tot en met 17 mei geplande Kamermuziekconcerten zeer tot onze spijt niet doorgaan.

Wij willen heel graag later dit jaar nog een afgeslankt aantal concerten organiseren. Op dit moment kunnen we hier nog geen nadere informatie over geven maar we houden u graag op de hoogte.

Ook zullen wij er alles aan doen om de masterclasses én om de schoolconcerten, die altijd aan het eind van het jaar plaatsvinden, door te laten gaan.

Voor nu: blijf gezond en heel graag tot later dit jaar!

Mathieu van Bellen - artistiek leider
 

Ekatarina Levental

Harp, Mezzosopraan

ekatarina.nl

Ekatarina foto Philip van OotegemFoto: © Philip Van Ootegem

Ekaterina Levental studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam.
Ekaterina maakt op dit moment carrière als operazangeres en theatermaker. Ze werkte als soliste met muziektheatergezelschappen als LOD Gent België, Opera Trionfo, Jan Fabre/Troubleyn België, Hollands Diep Dordrecht, Opera Spanga, Veenfabriek Leiden, Jeugdtheater Sonnevanck, Opera Nijetrijne, Holland Opera, Toneelhuis Antwerpen, Silbersee en anderen.
Zij maakt deel uit van Duo Bilitis, waarmee zij diverse internationale prijzen won. Recentelijk maakte Ekaterina haar debuut bij de Nationale Opera en gaf wereldwijd concerten.

Nathalia Milstein

Piano

www.nathaliamilstein.com

Nathalia2Foto: © Frances Marshall Photography

Nathalia Milstein, geboren in 1995 in een familie van muzikanten, begon met pianospelen op 4-jarige leeftijd met haar vader Serguei Milstein. Vanaf 2009 studeerde ze in zijn klas aan het Conservatorium van Genève, waar ze in 2012 haar diploma met onderscheiding behaalde. In 2013 begon Nathalia in de klas van Nelson Goerner aan de Hogeschool voor Muziek in Genève.

In mei 2015 begon Nathalia haar internationale carrière door de 1e prijs te winnen tijdens de Internationale Piano Competitie in Dublin. Als de eerste vrouwelijke winnaar sinds de oprichting van de Competitie kreeg Nathalia optredens in heel Europa en Noord-Amerika, in de meest prestigieuze zalen, zoals het Nationale Concertgebouw in Dublin, de Carnegie Hall in New York, de Wigmore Hall in Londen en het Gewandhaus in Leipzig.

Nathalia heeft prijzen gewonnen op verschillende competities: ze ontving de eerste prijs op de «Flame» Jeugdcompetitie in Parijs en driemaal achter elkaar de eerste prijs met onderscheiding tijdens de jaarlijkse competitie van het Conservatorium van Genève (2010, 2011 en 2012) ). In 2011 won Nathalia de Eerste Prijs in de categorie «16 en jonger» in de Vierde Manchester Internationale Concert Competitie Voor Jonge Pianisten, waar ze het Chopin 1e pianoconcerto in E minor speelde met de Manchester Camerata. In 2013 ontving ze de Tweede Prijs in het Grand Concours International de Piano in Corbelin (Frankrijk) en in mei 2014 de Eerste Prijs in de categorie "Jonge Pianisten" van de Adilia Alieva Piano Competitie in Gaillard (Frankrijk).

Nathalia Milstein heeft masterclasses gevolgd bij gerenommeerde professoren zoals Elena Ashkenazy, Krzysztof Jablonski, Jean-Marc Luisada, Vladimir Tropp, Michail Voskressensky, Jan Wijn, Menahem Pressler en Nelson Goerner.
Nathalia treedt op in Frankrijk en in het buitenland en geeft solo recitals en kamermuziekconcerten in heel Europa; ze heeft ook opgetreden voor de Franse televisie en de Nederlandse radio.
Nathalia Milstein volgt momenteel haar Master's degree aan de Hogeschool voor Muziek in Genève in de klas van Nelson Goerner.

Nathalia treedt op in Frankrijk en in het buitenland, geeft soloconcerten en kamermuziekconcerten door heel Europa, met optredens op grote festivals zoals La Roque d'Anthéron, Pianofestival van Lille, New Ross Piano Festival, West Cork Chamber Music Festival of Zaubersee Festival. Sinds enkele jaren speelt ze in duo met haar zuster, violiste Maria Milstein. Hun duo-album "La Sonate de Vinteuil" is uitgebracht op het Franse label Mirare en werd warm onthaald door critici in heel Europa. Nathalia's debuut solo-cd, met werken van Prokofiev en Ravel, werd in maart 2018 uitgebracht op Mirare.

Sinds september 2018 is Nathalia toegetreden tot de studio van Andras Schiff aan de Barenboim-Said Akademie in Berlijn.

Dana Zemtsov

Altviool      

danazemtsov.com dana zemtsov           

Als winnaar van vele competities en midden in de ontwikkeling van een uitstekende carrière, is Dana Zemtsov (1992 Mexico) een van de meest veelbelovende altviool solisten van haar generatie.

Hoogtepunten uit voorgaande seizoenen zijn onder andere haar vertolking van Bartók’s Altviool Concert in de grote zaal van het Concertgebouw (Amsterdam), haar kamermuziekoptredens met Janine Jansen en Martin Frost tijdens het Internationaal Kamermuziek Festival (Utrecht), en een recital in Carnegie Hall (New York).

Recentelijk tekende ze een exclusief platencontract met Channel Classics Records voor drie Cd’s, waarvan de eerste zeer goed ontvangen solo CD “Enigma” in april 2014 is uitgekomen. Volgende opnames zullen zijn: “Altviool Sonates met Piano”, en “Poolse Altviool Concerten” in samenwerking met dirigent Daniel Raiskin.

Dana is eersteprijswinnaar in diverse competities in Luxemburg, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Portugal en Nederland. In 2010 werd ze in de Nederlandse competitie “Avond van de Jonge Musicus” verkozen tot “Jonge Musicus van het Jaar” en vertegenwoordigde Nederland bij de “Eurovision Young Musicians Competition” in Wenen. Dana treedt regelmatig op bij de grootste internationale podia, waaronder het Concertgebouw (Amsterdam), De Doelen (Rotterdam), St Petersburg Philharmonie, Opera Hall (Tel Aviv), en Carnegie Hall (New York).

Dana speelde kamermuziek samen met gerenommeerde musici als Janine Jansen, Giovanni Sollima, Martin Frost, Ilya Gringolts en pianist Boris Berezovsky. Als solist speelde Dana onder meer met het Ukrainian National Philharmonic Orchestra, Holland Symfonia, Sweelink Symphony Orchestra, Sinfonia Rotterdam, en het F. Busoni Chamber Orchestra (Italië). Op internationale tournees reisde Dana af naar Denemarken, Peru en de VS. Ze nam samen met de meest veelbelovende jonge talenten van Europa deel aan de “Stars of Tomorrow” tour in Duitsland. Ze speelde op de grootste festivals in Nederland waaronder het eerder genoemde Internationaal Kamermuziek Festival (Utrecht), het Delft Chamber Music Festival, Storioni Festival (Eindhoven), Grachten Festival (Amsterdam) en het Three Day Music Festival (Den Haag). Daarnaast speelde ze op festivals in Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Dana werd geboren in 1992 in Mexico-Stad. Als vijfjarige kreeg zij haar eerste muzieklessen van haar grootmoeder  en van haar ouders, beide altviolisten (Mikhail Zemtsov en Julia Dinerstein). Ze heeft masterclasses gevolgd bij gerenommeerde professoren zoals Bruno Giuranna, Atar Arad en Sven Arne Tepl, en studeert momenteel bij de bekende altviool virtuoos Michael Kugel.

Dana speelt met een prachtige Sartory strijkstok, die haar in bruikleen is gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Mathieu van Bellen

Viool

http://mvanbellen.wixsite.com/mathieuvanbellenmathieu van bellen

Mathieu van Bellen uit Hulst begon zijn vioolstudie in België bij Nico Baltussen, en vervolgde zijn opleiding bij Jan Repko aan het Conservatorium van Amsterdam en Chetham’s School of Music in Manchester. Die opleiding werd hem mogelijk gemaakt door een studiebeurs van De VandenEnde Foundation in Amsterdam.

In Londen studeerde hij bij Itzhak Rashkovsky, en in Berlijn aan de Hochschule für Musik bij Ulf Wallin. Hij volgde masterclasses bij o.a. Ida Haendel, Shlomo Mintz, Pinchas Zukerman, Maxim Vengerov en Bernard Greenhouse.

Hij was laureaat van onder andere de internationale Yehudi Menuhin Competition en de Wieniawski Competition en in Nederland van het Prinses Christina Concours en het Oskar Back concours. Verder won hij de MBF, RPS Emily Anderson Prize, de Philharmonia Martin Musical Scholarship Funds Awards en Making Music Awards. Ook kreeg hij de Bach Prize en werd hij String Player of the Year 2008 op de Royal College of Music.Hij gaf concerten in Europa, Azie en in the VS, hij speelde op grote muziekfestivals zoals de Festspiele MV in Duitsland en deed mee aan kamermuziekfestivals in heel Europa.

Hij deed een aantal radio en televisie optredens, en hij speelde in zalen zoals de Purcell Room in het Southbank Centre, de Royal Festival Hall in London, het Concertgebouw in Amsterdam, het Tel Aviv Opera House en het Megaron in Athena waar hij speelde met het Nationaal Orkest van België, het Holland Symfonie Orkest, de Southbank Sinfonia en het Camerata Athena.

Mathieu is de oprichter en artistiek leider van het Scaldis Kamermuziek Festival in Zeeland, dat elk jaar in mei wordt gehouden.In 2015 won hij de Grachtenfestival Prijs. Van Bellen is violist in het veelgeprezen Busch trio. Dit trio won in 2016 de prestigieuze Anton Kersjes Prijs, en gaf o.a. concerten in Concertgebouw en Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam, BOZAR en Flagey te Brussel, Wigmore Hall in Londen. Ze waren Artist in Residence op de Queen Elisabeth Music Chapel te Waterloo.

In 2017 werd hij benoemd tot artistiek directeur van het Reizend Muziek Gezelschap, als opvolger van Christiaan Bor. In 2017 ontving Mathieu het Ereburgerschap van de Gemeente Hulst, voor zijn inzet voor jeugd en muziek in Zeeuws-Vlaanderen. Mathieu van Bellen speelt op de ex-Adolf Busch G.B. Guadagnini viool (Turijn 1783) en met een strijkstok van Dominique Peccatte, die hem door private sponsoren in bruikleen werden gegeven, waarvoor hij zeer erkentelijk is.

Noé Inui

Viool

noeinui.com/de

noe

Violist Noé Inui is een wereldburger pur sang. Zijn vader is Japans, zijn moeder Grieks, en hij werd in 1985 geboren in Brussel. Deze meertalige violist, hij spreekt 5 talen vloeiend, won eerste prijzen bij onder meer Young Concert Artists/New York, het Sibelius Concours in Helsinki (Young Talents’ Prize), de Special Prize for Young Artists van deelstaat Noordrijn-Westfalen en de topprijs Prix Julius Baer van de Verbier Festival Academy in Zwitserland, uitgereikt aan een exceptioneel getalenteerde musicus.

Niet alleen met de bekendere vioolconcerti stond Noé als solist bij diverse orkesten in Europa, Azië en Amerika en op podia als Beethovenhaus/Bonn, Tonhalle/Düsseldorf, Philharmonie/Köln, Gasteig/München, Bozar/Brussel, Megaron/Athens, Palau de la Musica/Barcelona en Suntory Hall/Tokio; ook de minder vaak gehoorde concerten staan op zijn repertoire zoals die van Bartók, Korngold, Milhaud, Weill en Hartmann.

In het Amsterdamse Muziektheater vertolkte hij het Vioolconcert van Beethoven bij de voorstelling Shape (uit Dutch Doubles) van Het Nationale Ballet. De New York Times prees deze vertolking de hemel in met superlatieven als ‘brilliantly performed by Noé Inui’. In september 2018 voerde hij Bernsteins virtuoze vioolconcert ‘Serenade after Platos Symposium’ zeven keer uit bij hetzelfde balletgezelschap in De Nationale Opera & Ballet (Muziektheater).

Als kamermusicus deelde Noé het podium met coryfeeën als Leonidas Kavakos en Martha Argerich. Hij maakt deel uit van het pianotrio Trio Bell’Arte; met de Griekse pianist Vassilis Varvaresos is hij in Nederland en België al regelmatig te horen: in februari 2016 stond dit charismatische duo in een uitverkochte Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, waar zij het publiek wisten op te zwepen tot een uitzinnig enthousiasme.

Samen met Vassilis Varvaresos, altist Georgy Kovalev en celliste Ella van Poucke vormt Noé tevens Pianokwartet Corneille, dat in de seizoenen afgelopen en de komende seizoenen in de meeste grote zalen in Nederland te horen was en zal zijn (zoals Amsterdam/Concertgebouw, Rotterdam/De Doelen, Nijmegen/De Vereeniging, en Haarlem/Philharmonie). In juli 2018 stond dit kwartet bovendien in de serie Robeco Summer Nights, wederom in de Kleine Zaal van het Concertgebouw voor een uitverkochte en extatische zaal.

Noé heeft zeven cd’s op zijn naam staan, waaronder drie met zijn voormalige pianotrio Carlo van Neste. The First and the Last Romantic met Vassilis Varvaresos, uitgebracht bij het Nederlandse label Navis Classics, ontving zowel in Nederlandse als internationale vakbladen louter uitmuntende waarderingen. Een in Japan uitgebrachte cd met bekende en minder bekende werken van Fritz Kreisler verscheen in oktober 2017. In oktober 2019 verscheen bij ARS een CD met alle werken voor solo viool van Eugène Ysaÿe; eveneens op deze CD een heuse wereldpremière: Etude Poème op. 9, voor viool en piano. In diverse toonaangevende bladen kreeg deze CD de maximale waardering, zoals een 10 in de Luister.

Noé bespeelt een Tomasso Balestrieri (Mantua) uit 1764.

Roman Yusipey 

Accordeon

 Roman Yusipey

Roman Yuspey werd geboren in 1979 in Kherson, Oekraïne. In 2006 studeerde hij af aan de Nationale Muziekacademie van Oekraïne. In 2009-2012 heeft hij gestudeerd aan de Hannover School of Music and Theatre bij professor Elsbeth Moser. In 2013-2016 studeerde hij aan de Volkswang-Universiteit van Essen met professor Mie Mickey. Hij was lid van de Yehudi Menuhin Community Foundation en de Lions Club International. Hij nam deel aan de IX Internationale Premio di Montese Competitie in Italië (1e prijs) en de 1e Gouden Accordeon Internationale Competitie in New York (2e prijs). Hij toerde in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, België, Zwitserland, Italië, Polen, Japan, Kazachstan en Malta.
Als solist heeft hij ongeveer honderd concertuitvoeringen uitgevoerd onder leiding van dirigenten als Roman Kofman, Bogodar Kotorovich, Vladimir Sirenko, Vladimir Sivokhip, Stanislav Velyanik, Valery Matyukhin, Vladimir Runchak en anderen. Roman werkt actief samen met hedendaagse componisten en heeft een aantal premièrewerken uitgevoerd voor de accordeon. Hij heeft een aantal kunstprojecten uitgevoerd in het kader van internationale festivals van nieuwe muziek. Hij is auteur van de audio-bloemlezing "Oekraïense muziek van de 21ste eeuw voor Bayan" (2015).

Dudok Quartet

dudokquartet.com/

 Dudok Quartet Amsterdam Photo 010 Marco BorggreveFoto: © Marco Borggreve

Het Dudok Quartet Amsterdam zet zichzelf op de kaart als een van de meest creatieve en veelzijdige kwartetten van zijn generatie. Met als missie “sharing the heart of music”stelt het Dudok Quartet unieke en eclectische programma’s samen,waarmee het op nieuwe en inventieve manieren zijn publiek weet te bereiken. Het kwartet is constant op zoek naar nieuwe connecties en dwarsverbanden binnen muziek, in een repertoire dat reikt van Ligeti, Sjostakovitsj en Weinberg tot aan Mendelssohn, Mozart en Beethoven.

Met deze intelligente benadering en gedurfde programmeerstijl spelen ze ook geregeld eigen arrangementen voor strijkkwartet, van onder andere werken van Gesualdo, des Prez en Brahms. Samenwerkingen vormen daarnaast een belangrijk deel van de programmering van het kwartet.Onder recente partners bevinden zich Pieter Wispelwey, Alexei Lubimov, Hannes Minnaar, Dmitri Ferschtmann, Erik Bosgraaf en Annelien van Wauwe.Het Dudok Quartet Amsterdam trad op in veel van Europa’s grootste zalen en festivals, waaronder het Konzerthaus in Wenen, het Beethoven Haus Bonn, De Doelen Rotterdam, Carinthischer Sommer Festival, Grachtenfestival, West Cork Chamber Music Festival, Festival Quatuors à Bordeaux en de String Quartet Biënnale Amsterdam, naast regelmatige optredens in zowel het Concertgebouw als het Muziekgebouw in Amsterdam.

Het kwartet maakte in januari 2018 zijn debuut in de Verenigde Staten op het Northwestern University Winter Chamber Music Festival, en in de nabije toekomst zal het kwartet debuteren in Park Avenue Armory in New York. Hoogtepunten van het seizoen 2018/19 omvatten onder andere optredens in Milaan, Mantua, Venetië, Utrecht en Rotterdam, een terugkeer naar zowel het Concertgebouw als het Muziekgebouw in Amsterdam en optredens tijdens het Streichquartett Festival in Heidelberg en. In 2015 verschenen de eerste opnames van het Dudok Quartet Amsterdam bij het label Resonus Classics.

“Métamorphoses” verkent de thematiek van innovatie in muziek, aan de hand van werken van Ligeti, Haydn en Brahms. Het album werd bekroond met een “Editor’s Choice” in Gramophone, en The Guardian roemde het kwartet om zijn “lenige, levendige klank en alerte opmerkzaamheid voor structuur en details”. Het tweede album uit 2017, genaamd “Labyrinth”, verkent het gebruik van contrapunt in werken van Mozart, Ligeti en Bach en werd eveneens zeer lovend ontvangen door de pers. Hun meest recente album “Solitude” (2018) combineert werken van Mendelssohn, Weinberg en Sjostakovitsj in een programma over de verwerking van verlies en eenzaamheid. The Strad roemde het album als “een intense luisterervaring die je op het puntje van je stoel houdt.”

Andere recente projecten omvatten de wereldpremière van Kaija Saariaho’s opera Only the Sound Remainsmet Philippe Jaroussky en de Nationale Opera en een samenwerking met productiehuis Oorkaan en regisseur Rosabel Huguet waarin Beethovens late strijkkwartet opus 132 toegankelijk gemaakt is voor kinderen vanaf zes jaar. Dit concert klonk al in alle grote concertzalen in Nederland en zal verder spelen in het Konzerthaus in Wenen, Festspielhaus Baden-Baden, de Elbphilharmonie en Flagey in Brussel.

De leden van het Dudok Quartet Amsterdam leerden elkaar kennen in het Ricciotti Ensemble en studeerden bij de leden van het Alban Berg Quartett aan de Hochschule für Musik in Keulen en vervolgens aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie bij Marc Danel. Andere belangrijke docenten waren Eberhard Feltz, Peter Cropper (Lindsay Quartet), Luc-Marie Aguera (Quatuor Ysaÿe),Stefan Metz en Reinbert de Leeuw. Naast de Borletti-Buitoni Trust Award 2018 won het kwartet prijzen op het internationaal strijkkwartetconcours in Bordeaux en op het Joseph Joachim Internationaal kamermuziekconcours in Weimar. In 2014 ontving het kwartet de prestigieuze Kersjesprijs.

Het kwartet speelt op instrumenten die ze in bruikleen hebben van het Nationaal MuziekinstrumentenFonds (NMF); violen van Francesco Goffriller en Vincenzo Panormo, een altviool van Max Möller en een cello van Jean-Baptiste Vuillaume.

Willem Marinus Dudok (1884 –1974), naamgever van het kwartet,was een bekende Nederlandse architect. Ook was hij een groot muziekliefhebber: hij kwam uit een muzikale familie en componeerde in zijn vrije tijd. ‘Meer dan aan alle bouwkunstenaars heb ik aan de componisten te danken’, schreef hij. ‘Ik voel diep de gemeenschappelijke basis van de muziek en de architectuur: ze ontlenen immers beide haar waarde aan de juiste maatverhoudingen.'

judith 1

Judith van Driel

Viool

marleen 2

Marleen Wester

Viool

marie 2

Marie-Louise de Jong

Viola

david 2

David Faber

Cello

Omri Epstein

Piano

buschtrio.comOmriEpstein2

Omri heeft de laatste jaren naam gevestigd als veelgevraagd kamermusicus.

Omri werd geboren in Israël in 1986 en begon op zijn 7e jaar met zijn pianostudie bij Sarah Tal aan het Israeli Conservatory in Tel Aviv. Op jonge leeftijd won hij al de Israeli Conservatory junior en senior piano concoursen en kreeg hij de prestigieuze America-Israel Cultural Foundation-beurs toegekend.

Hij verhuisde in 2002 naar Engeland om zijn studie te vervolgen aan de Purcell School bij Ronald Smith. In Engeland won hij nog meer prijzen op concoursen waaronder de 2de prijs bij de Turnbridge Wells International Young Concert Artists Competition waarna hij met het Israeli Symphony Orchestra het Piano Concert No. 3 van Rachmaninoff speelde, gedirigeerd door Damian Iorio. Dit optreden werd in Israel live op de radio uitgezonden.

Omri studeerde af aan zowel de Royal College of Music, als aan de Royal Academy of Music waar hij werkte met Ruth Nye en Sulamita Aronovsky. Voorts rondde hij een uitwisselingsprogramma af aan de Universität der Künste in Berlijn.

In 2015 werd Omri lid van het Busch Trio, een van de toonaangevende pianotrio's van de nieuwe generatie. Samen met zijn broer Ori op de cello en met de violist Mathieu van Bellen trad hij op in de Londonse Wigmore Hall en Queen Elizabeth Hall, Bozar in Brussel, en in het Concertgebouw in Amsterdam. Ze verschijnen regelmatig live op Radio France, Musiq'3, WDR, NDR en Deutschlandfunk.

Bij Alpha Classics tekende hij om een 4-CD-project van A. Dvorák op te nemen met het Busch trio, complete kamermuziekwerken voor Piano and Strings. Dit jaar zullen Omri en het Busch Trio de laatste twee cd's uitbrengen om de set af te ronden.

In 2019 brengt Omri samen met zijn broer Ori de complete sonates en variaties van Beethoven uit voor het platenlabel Alpha Classics.

Ori Epstein

Cello

oriepstein.comOriEpstein

Ori werd geboren in Tel-Aviv in 1993 en begon op zijn 6e jaar met zijn cellostudie. In 2002 verhuisde hij naar London om zijn studie te vervolgen aan de Purcell School alwaar hij de “Leavers’ Award” toegekend kreeg als de meest veelbelovende afgestudeerde.

Hij trad op naast Salvatore Accardo, Bruno Giuranna en Antonio Meneses en heeft in diverse Europese landen en in de VS concerten gegeven. Zijn cellospel werd beloond met een aantal prijzen waaronder de 3de prijs op de Bromsgrove International Competition en in 2014 de 1e prijs én de publieksprijs van de Tunbridge Wells International Competition.

Ori studeerde bij Pal Banda, Miklós Perényi en van Bernard Greenhouse. Vervolgens haalde hij zijn Bachelor’s degree op de Bern University of Arts bij Antionio Meneses. Ori was vanaf september 2014 Artist in Residence op de Queen Elisabeth Music Chapel in Brussel waar hij bij Gary Hoffman studeerde. In 2015 werd Ori lid van het Busch Trio, een van de toonaangevende pianotrio's van de nieuwe generatie.

Samen met zijn broer Omri op de piano en met de violist Mathieu van Bellen trad hij op in de Londonse Wigmore Hall en Queen Elizabeth Hall, Bozar in Brussel, en in het Concertgebouw in Amsterdam. Ze verschijnen regelmatig live op Radio France, Musiq'3, WDR, NDR en Deutschlandfunk. Alpha Classics bracht Ori's debuut-cd uit van Édouard Lalo's celloconcert met Jean-Jacques Kantorow en het Royal Philharmonic Orchestra of Liège. Voor hetzelfde label tekende hij om een 4-CD-project van A. Dvorák op te nemen, complete kamermuziekwerken voor Piano and Strings.

Dit jaar zullen Ori en het Busch Trio de laatste twee cd's uitbrengen om de set af te ronden.In 2019 brengt Ori samen met zijn broer Omri de complete sonates en variaties van Beethoven uit voor het platenlabel Alpha Classics. De cello waar Ori op speelt is een Giovanni Battista Ceruti (Cremona, 1815), die aan hem in gebruik werd gegeven door een syndicaat van privé sponsors.

Busch Trio

www.buschtrio.com

Dit jonge pianotrio, vernoemd naar de legendarische violist Adolf Busch, is het meest toonaangevende pianotrio van de nieuwe generatie. In heel Europa krijgt het enthousiaste reacties van publiek en critici. Omri Epstein de “prachtig gevoelige pianist van de groep”, Mathieu van Bellen, wiens “zilverachtige glans eloquent weerklonk”, Ori Epstein, bij wie je “je voelde in de greep van een warme omhelzing”, wonnen alle drie als solist prijzen in internationale concoursen. Met hun gedeelde diepe passie voor kamermuziek en met de inspiratie die zij halen uit de door Mathieu bezeten “ex-Adolf Busch”, J.B. Guadagnini viool (Turijn,1783) krijgen zij erkenning door hun prestaties en hun “ongelooflijke moedige spel”.

Buschtrio2Foto: © Blake Ezra

Het trio heeft sinds de oprichting in London in 2012 in de voornaamste concertzalen en – festivals van Europa gespeeld. Hun recente optreden in Wigmore Hall werd met lovende kritieken ontvangen. The Times schreef : “heel indrukkend was de moeiteloze muzikaliteit van de groep en de eenheid in benadering en attaque. Het drietal leek zelfs synchroon te ademen”. De laatste seizoenen behelsden een tournee door China, samenwerkingen met Michael Collins en Bruno Giuranna en recitals in de Purcell Room in London, Wigmore Hall, King’s Place, Bozar in Brussel en in het Concertgebouw in Amsterdam. Hun recente uitvoering in Brussel van het Triple Concert van Beethoven met het Warschau Symphony Orchestra met als dirigent Karina Canellakis, werd live uitgezonden op het belgische Musiq3. Ze zijn regelmatig te gast bij Radio3 van de BBC, Radio4 in Nederland en het duitse Deutschlandfunk.

In 2016 kreeg de debuut CD van het Trio met Dvorak’s pianotrio’s, mooie kritieken. De Volkskrant noemde de CD “verschrikkelijk goed”, er was een 5-sterren recensie in het Diapason Magazine en de Gramophone schreef: “het jeugdige Busch Trio kan bogen op een van de meest opvallende kenmerken van hun naamgenoot, een gezamenlijk besluit om de muziek, en uitsluitend de muziek, op de eerste plaats te zetten”. De CD is onderdeel van een 4-delig CD project van alle kamermuziek voor piano en strijkers van Dvorak en wordt uitgebracht door het Franse label Alpha Classics, dat het Trio in 2015 engageerde. De CD werd CD van de Week bij diverse Europese radiozenders en hielp het Trio de Kersjesprijs te winnen, de belangrijkste kamermuziekprijs in Nederland.

Nadat ze in 2012 de Royal Oversaes League Competition wonnen, won het trio verschillende prijzen waaronder de Salieri-Zinetti in Italië en de International Schumann Chamber Music Award in Frankfurt.

Het Trio werd begeleid door befaamde musici als Eberhard Feltz en Andras Schiff. Ze werden begeleid door leden van het Artemis Quartet, op de Queen Elisabeth Music Chapel in Brussel, waar ze Trio in Residence waren.

Belangrijke gebeurtenissen in 2017 waren het uitbrengen van hun 2de CD met de pianokwartetten van Dvorak samen met de altviolist Miquel da Silva en hun debuut in het Louvre te Parijs én in de Morgan Library in New York. In 2018 brachten zij hun derde CD uit met de pianokwintetten van Dvorak, met violist Miguel da Silva and violiste Maria Milstein ; ze keerden terug naar het Concertgebouw in Amsterdam en maakten hun debuut in de Phillips Collection in Washington.

Contact

Stichting Scaldis
Kamermuziek Festival

Leeuwerikstraat 20
4561 KM Hulst
+31(0)613477857
info@scaldisfestival.nl

 ANBI status

IBAN NL23RABO0150071930
BTW nummer: 853645759B01
KVK nummer: 59791594

Laatste nieuwsbrief
Abonneren nieuwsbrief

Zeeuws-Vlaanderen's

 Scaldis kleur

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save