Jeanette Vergouwen
Mathieu van Bellen wilde Zeeuws-Vlaanderen bedanken voor de steun die hij gekregen had zodat hij een succesvolle carrière kon opbouwen. In 2013 vond het eerste Scaldis Kamermuziek Festival plaats. Dit jaar wordt het 10-jarig jubileum gevierd. Dit Festival is een parel in de klassieke muziekwereld geworden. Jonge musici van wereldkwaliteit komen hier samen musiceren en het publiek krijgt werkelijk het neusje van de zalm voorgeschoteld.
Tien jaar geleden sprak Mathieu met enkele muziekkenners in Hulst over zijn plan om in zijn geboortestreek iets speciaals te doen. De naam Scaldis werd genoemd, waarmee duidelijk werd gemaakt dat het Festival niet alleen voor Zeeland maar voor het hele gebied grenzend aan de Schelde bedoeld was.
,,Na tien jaar kan ik best zeggen dat we grensverleggend bezig zijn. De musici komen uit verschillende landen en de meeste onder hen treden op in landen over de hele wereld. De kwaliteit is dus verzekerd, maar het bijzondere is, dat we een grote vriendengroep vormen. Er wordt gerepeteerd, gegeten, gelachen en we bereiden ons terdege voor op de concerten. We zijn het ook wel eens oneens, maar het eindresultaat mag er telkens zijn. In de loop der jaren zijn er levenslange vriendschappen ontstaan en muzikale partnerships gevormd. Maria Milstein kwam hier optreden en behalve de muzikale vonk sprong bij ons ook de liefdesvonk over. We zijn getrouwd en hebben een zoontje van drie jaar.
We zijn samen in 2019 begonnen met de MuziekHaven in Zaandam. De MuziekHaven bestaat uit een oudkatholieke kerk met daarbij een pastorie, alles omringd door een grote tuin. We zijn ongeveer een half jaar voor de Covidpandemie begon in de pastorie gaan wonen. De kerk is een gebouw uit 1695, met een prachtige akoestiek. Het was een droom van ons om musici en professionele ensembles na hun opleiding faciliteiten aan te bieden zodat die na hun conservatoriumopleiding een locatie ter beschikking hadden waar ze in alle rust kon repeteren, optreden en zelfs verblijven om te studeren. Dat is de Muziekhaven geworden’’, vertelt Mathieu.
Maria vult aan: ,,De pastorie is een groot gebouw waar één verdieping voor gasten is. Maar Corona zorgde wel meteen voor veel zorgen en angst. Veel annuleringen van optredens, en dus ook geen musici die naar Zaandam kwamen. Het gaf ons de gelegenheid om alles rustig op te bouwen. Een maand na de eerste lockdown werd ons zoontje Jacob geboren. We konden met zijn drietjes gewoon alles thuis doorbrengen, dat was eigenlijk een hele fijne ontspannen periode. Omdat we de kerk als repetitielokaal konden gebruiken mochten we musici toelaten volgens de strikte coronaregels. We zijn in de zomer ook begonnen met een muziekserie, met 30 man in de grote ruimte, waar we gemakkelijk een aangename sfeer konden creëren. Net zoals in het Scaldis Festival: klein, intiem, persoonlijk. Het was een succes en we zijn hier dus mee doorgegaan, nu met een groter publiek natuurlijk.’’
Mathieu en Maria moeten hun carrières en hun persoonlijk leven combineren. Dat is niet altijd makkelijk.
,,We hebben het allebei erg druk, Mathieu reist meer naar het buitenland dan ik, wat betekent dat hij best vaak weg is, en ik geef veel solo en duo concerten in Nederland, maar ook in Frankrijk, Duitsland en Engeland. Verder geven we allebei les aan het Conservatorium in Amsterdam, is Mathieu concertmeester bij Phion en spelen we allebei in pianotrio’s (van Baerle & Busch). Na de pandemie kregen we het drukker omdat heel wat annuleringen ‘ingehaald’ moesten worden. Onze gesprekken aan tafel gingen (en gaan) vaak over planning, over wie er bij Jacob is, wanneer de kerk voor repetities gebruikt kan worden, en wie iets moet regelen voor de MuziekHaven. Maar we zorgen wel dat we regelmatig samen even kunnen genieten, zoals wandelen met z’n drietjes, zonder telefoontjes over planning, samen naar een concert gaan of een film bekijken, en dan geen e-mails of sms’jes te beantwoorden.’’
Het is lang onzeker geweest, vanwege gezondheidstoestand van de vader van Mathieu, die de stuwende kracht achter het Scaldis kamermuziekfestival is, of het Festival dit jaar zou doorgaan. De vriendschap van de musici onderling en de liefde om samen te musiceren was echter sterk en Mathieu wilde zijn prachtige project doorzetten.
,,Het is een jubileum. De start was in 2013. Met een Festival van drie dagen wil ik een doorstart maken naar een groots en breder opgezet evenement. De musici willen in de komende jaren meer doen voor de jeugd in de vorm van schoolconcerten en masterclasses. We willen verschillende kunstdisciplines combineren en bouwen aan een toekomst waarin kamermuziek weer een belangrijke plaats krijgt. We hebben gekozen voor kleinere locaties, met een intiemere en persoonlijke sfeer. Het wordt een bijzonder Pinksterweekend voor Zeeuws-Vlaanderen. Maar ik verwacht ook mensen ‘van den Overkant’ en Vlamingen. Scaldis is voor musici en publiek een muziekfestijn met een relaxed karakter. Dit jaar in een klein format, maar in de toekomst groter en toegankelijk voor jong en oud. Scaldis gaat voor de toekomst!’